CINEMA

Anàlisi d'imatge i ritme del film.



"Sweded"

Que es un remake?
cerca algunes pel·lícules  o versions  que siguin un remake de altres ...

http://ca.wikipedia.org/wiki/Remake

Rebobine por favor(Be kind rewind) 2008

Exemples:
http://www.dailymotion.com/playlist/x3168h_produccionslallacuna_suecades/1#video=x1et6lu

Activitat:
Fer un remake/suecada de l'escena que més t'agradi de tu pel·lícula favorita.
MOVIMENTS CINEMATOGRÀFICS (revisat-entrar)

Cinema soviètic (filmoteca)
Oktyabr / Octubre (S. M. Eisenstein, 1925)
Konets Sankt-Peterburga / La fi de Sant Petersburg (Vsevolod Pudovkin, 1927)
Bronenosets Potyomkin / El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)
Mat / La mare ( Vsevolod Pudovkin, 1926)
Surrealisme
Un Chien Andalou / Un gos andalús (Luís Buñuel i Salvador Dalí, 1929)
Entr'acte / Entreacte (René Clair, 1924)
L'étoile de mer / L'estrella de mar (Man Ray, 1928)
La sang d'un poète / La sang d'un poeta (Jean Cocteau, 1932)
Expressionisme
Metropolis / Metropolis (Fritz Lang, 1926)
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens / Nosferatu (F.W.Murnau, 1922)
Das Kabinet des Dr. Caligari / El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)
Der Golem, wie er in die Welt kam / El Gòlem (Paul Wegener, Carl Boese, 1920)
Neorrrealisme
Roma, città aperta / Roma, ciutat oberta (Roberto Rossellini, 1945)
Sciuscià (Vittorio De Sica, 1946)
Ladri di biciclette / El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)
La terra trema / La terra tremola (Luchino Visconti, 1948)
Nouvelle vague i free cinema
À bout de soufflé (Jean-Luc Godard, 1959)
Bande à part (Jean-Luc Godard, 1964)
Les quatre cents coups / Els 400 cops (François Truffaut, 1959)
The Loneliness of The Long Distance Runner / La soledat del corredor de fons (Tony
Richardson, 1962)
Cinema d’Autor
Amarcord (Federico Fellini, 1973)
Andrey Rubliov/ Andrei Rubliov (Andrey Tarkovskiy, 1966)
Smultronstället / Maduixes silvestres (Ingmar Bergman, 1957)
La nuit américaine/ La nit americana (François Truffaut, 1973)
Der Amerikanischke Freund/ L’amic americà (Wim Wenders, 1977)
Eraserhead/ Cap esborrador (David Lynch, 1977)
Zelig (Woody Allen, 1983)
The Pillow Book (Peter Greenaway, 1996)
Dogma 95
Idionterne (Lars von Trier, 1998)
Festen (Thomas Vinterberg, 1998)
Evolució històrica del cinema español
Bienvenido Mr Marshall (Luis García Berlanga, 1953)
Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)
El espíritu de la colmena (Víctor Erice, 1973)
Mujeres al borde de un ataque de nervios (Pedro Almodóvar, 1988)
El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)
Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002)
[REC] (Jaume Balagueró, Paco Plaza, 2007)
Blancanieves (Pablo Berger, 2012)

Evolució històrica del cinema español
Bienvenido Mr Marshall (Luis García Berlanga, 1953)
Muerte de un ciclista (Juan Antonio Bardem, 1955)
El espíritu de la colmena (Víctor Erice, 1973)
Mujeres al borde de un ataque de nervios (Pedro Almodóvar, 1988)
El día de la bestia (Álex de la Iglesia, 1995)
Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002)
[REC] (Jaume Balagueró, Paco Plaza, 2007)
Blancanieves (Pablo Berger, 2012)

Panorama actual del cinema català: Premis Gaudí
El pallasso i el führer (Eduard Cortés, 2007)
El cant dels ocells (Albert Serra, 2008)
Bucarest, la memòria perduda (Albert Solé Bruset, 2008)
Tres dies amb la família (Mar Coll, 2010)
Los condenados (Isaki Lacuesta, 2009)
Pa negre (Agustí Villalonga, 2010)
Bicicleta, cullera, poma (Carles Bosch, 2010)

GÉNERES CINEMATOGRÁFICS
Cinema fantàstic
King Kong / King Kong (Arthur C. Schoedsack y Merian C. Cooper, 1933)
Jason and the argonauts (Don Chaffey, 1963)
Conan the Barbarian (John Milius, 1982)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring / El Senyor dels anells: La comunitat de l'anell (Peter Jackson, 2001)
Terror
Frankenstein (James Whale, 1931)
Alien (Ridley Scott, 1979)
The Shining / La Resplendor (Stanley Kubrick, 1980)
Ringu/ The Ring (El cercle) (Hideo Nakata, 1998)
Ciència-ficció
2001 a Space Odyssey / 2001: una odissea de l’espai (Stanley Kubrick, 1968)
Star Wars / La guerra de les galaxies (George Lucas, 1977)
Blade Runner (Ridley Scott, 1982)
Matrix (germans Wachowski, 1999)
Cinema negre/ thriller
The Big Sleep / El son etern (Howard Hawks, 1946)
The Third Man / El tercer home (Carol Reed, 1949)
Pulp fiction (Quentin Tarantino, 1994)
Sin City (Frank Miller's Sin City) (Robert Rodriguez, Quentin Tarantino, Frank Miller, 2005)
Cinema bèl•lic
Paths of Glory (Stanley Kubrick, 1957)
Apocalypse Now (Francis Ford Coppola, 1979)
Saving Private Ryan / Salveu el soldat Ryan (Steven Spielberg, 1998)
Black Hawk Down / Balck Hawk abatut (Ridley Scott, 2001)
Comèdia
A Night at The Opera / Una nit a l’òpera (Sam Wood, 1935)
Monty Python's The Life of Brian /La vida de Bryan (Terry Jones, 1979)
As Good As It Gets / Millor... imposible (James L. Brooks, 1997)
Airplane / Aterra com puguis (Jim Abrahams, Jerry Zucker, David Zucker, 1980)
Melodrama
Casablanca (Michael Curtiz, 1942)
Love Story (Arthur Hiller, 1970)
Out of Africa/ Memories d’Africa (Sidney Pollack, 1985)
The Piano (Jane Campion, 1993)
Western
The Searchers/ Centaures del desert (John Ford, 1956)
Rio Bravo (Howard Hawks, 1959)
Per Qualche Dollari in Piú/ La mort tenia un preu (Sergio Leone, 1965)
Unforgiven/ Sense perdó (Clint Eastwood, 1992)
Musical
Singing In The Rain/ Cantant sota la pluja (Stanley Donen y Gene Kelly, 1952)
Cabaret (Bob Fosse, 1972)
The Blues Brothers (John Landis, 1980)
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Tim Burton, 2007)
Documental
Berlin, die sinfonie der grosstadt (Walther Ruttmann, 1927)
Nanook Of The North / Nanook l’esquimal (Robert Flaherty, 1922)
Chelovek s kino-apparatom / L’home amb la càmera (Dziga Vertov 1929)
Bowling for Columbine (Michael Moore, 2002)
Animació
Fantasia (James Algar, Samuel Armstrong, Ford Beebe Jr., Norman Ferguson, Jim Handley, T. Hee, Wilfred Jackson, Hamilton Luske, Bill Roberts, Paul Satterfield, Ben Sharpsteen, 1940) Toy Story (John Lasseter, 1995)
Mononoke- Hime / La princesa Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997)
Frankenweenie (Tim Burton, 2012)
Històric
La passion de Jeanne d’Arc/ La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
¡Viva Zapata! (Elia Kazan, 1952)
Spartacus (Stanley Kubrick, 1960)
Amadeus (Milos Forman, 1984)
Acció / aventura
From Russia with love / Des de Rusia amb amor (Terence Young, 1963)
The Man Who Would Be King / L'home que va poder regnar (John Huston, 1975) 
Die Hard (John McTiernan, 1988) 
Kill Bill: Volume 1 (Quentin Tarantino, 2003)


LES 12 MILLORS PEL·LÍCULES DE L’ HISTÒRIA DEL CINEMA

L'any 1958 i amb motiu de l ‘Exposició Internacional de Brussel·les (la primera exposició internacional des de l’acabament de la II Guerra Mundial) es van reunir 117 crítics de cinema de 26 països per triar les 12 millors pel·lícules de la història del cinema. Són aquestes:
1. Bronenosets Potyomkin/ El cuirassat Potiomkin (Sergei M. Eisenstein, 1925)
2. The gold rush/ La quimera de l’or (Charles Chaplin, 1925)
3. Ladri di biciclette/ El lladre de bicicletes (Vittorio de Sica, 1948)
4. La passion de Jeanne d’Arc/ La passió de Joana d’ Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
5. La grande ilussion/ La gran il·lusió (Jean Renoir, 1937)
6. Greed/ Avarícia (Erich Von Stroheim, 1924)
7. Intolerance/ Intolerància ( David W. Griffith, 1924)
8. Mat/ La mare ( Vsevolod Pudovkin, 1926)
9. Citizen Kane/ Ciutadà Kane ( Orson Welles, 1940)
10. Zemlia/ La terra (Aleksandr Dovjenko, 1930)
11. Der letze mann/ L’últim home (Friedrich W. Murnau, 1924)
12. Das cabinet des Dr. Caligari/ El gabinet del Dr. Caligari (Robert Wiene, 1919)

Bibliografia de referència per als professors de l’assignatura
Cultura Audiovisual

Altman, R. (2000): Los géneros cinematográficos. Paidós.
Boullosa, N. (2004): Proyectos multimedia. Imagen, sonido y vídeo. Anaya Multimedia.
Català, J.M. (2006): La imagen compleja: la fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual, Universitat Autònoma de Barcelona.
Fontcuberta, J. (1992): Fotografía: conceptos y procedimientos. Gustavo Gili.
Gubern, R. i Gasca, L. (1988): El discurso del cómic, Cátedra, 1988
Langford, M.J. (2011): Fotografía básica. Omega.
Marcial, J. i López, F. (Coord.)(2008): Teoría y técnica de la producción audiovisual. Tirant lo Blanch.
Marín, C. (2006): Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Gedisa.
Marzal, J. (2007): Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Marzal, J.  i López, F. (coord.) (2008): Teoría y Técnica de la producción Audiovisual. Tirant lo Blanch.
Millerson, G. (1989): Técnicas de realización y producción en televisión. Instituto Oficial de Radio y Televisión.
Zabaleta, I. (2005): Teoría, Técnica y lenguaje de la información en televisión y radio. Bosch Comunicación.
Toran, E. (1998): Tecnología Audiovisual: parámetros audiovisuales. Síntesis.
Zuñiga, J. (2009): Cultura Audiovisual. Editorial Donostiarra.

Consultas en :
http://recursostic.educacion.es/comunicacion/media/web/cine/index.html

Història del cinema mut

Llenguatge cinematogràfic I


Anàlisi de la pel·lícula Mommy:  
Director
Biografia del director  
Gènere  
Corrent cinematogràfica o moviment
Format de la pel·lícula 
1.Argument  
2. Recursos visuals (Justifica la resposta) :
-Plans
-Moviment de la càmera
-Posada en escena
-Actors
-Continuïtat
-Escenografia
-Recursos estilístics
-Banda sonora
-To del llenguatge  
-Llum  
-Color
-Vestuari
3.Tria un personatge i fes la descripció  
4.Tria una escena per explicar-la

COMENTARI ESCRIT SOBRE LA PEL·LÍCULA
Code Inconnu
Realitza un text on comentis els següents aspectes sobre la pel·lícula

1. Quina diríeu que és la temàtica o temàtiques que tracta la pel·lícula?

2. Escull un personatge i fes una explicació de com ha estat caracteritzat. Digues com es comporta, com el veiem com a persona a través del seu físic, de la seva forma d'actuar, dels seus actes, de com parla. Explica quin paper té en la història. Observa si la seva manera d'actuar o pensar canvia al llarg de la pel·lícula. Quin paper creus que juga en la pel.lícula? Què creus que se'ns explica a través d'aquest personatge? També pensa si el podem relacionar amb algun altre personatge de ficció que coneguis o amb algun tipus de persones reals.

3. En altres unitats hem parlat de les estructures argumentals i del muntatge de les pel·lícules, de l'organitzaciódel temps i de l'espai. Què destacaries de l'estructura de Code Inconnu i del muntatge d'aquesta pel·lícula? Què et sorprèn? Què t'interessa d'aquest aspecte? Per què creus que el director ha optat per explicar-nos allò que succeeix d'aquesta manera?

4. Què destacaries de com es treballa amb la càmera, de com aquesta ens mostra les coses?

5.Què podem dir de la banda sonora de la pel·lícula? És important la música? Són importants els sorolls? 

6. Tria dues o tres seqüències de la pel·lícula que t'hagin semblat interessants i explica allò que pensis sobre elles.

7. Al llarg de la pel·lícula apareixen referències a d'altres mitjans artístics, d'altres formes d'expressió i representació de la realitat: hi apareixen fotografies, rodatges de pel·lícules, assaigs de teatre i també hi apareix la música. Per què diries que Haneke intercala tots aquests elements i els fa sortir a diferents escenes de la pel·lícula?

8. Què penseu de l'inici i l'acabament de la pel·lícula? I del títol?

9. Creus encertada la manera com Haneke ens explica una part d'allò que succeeix contemporàniament en una gran ciutat com París?

10. Comenta també altres aspectes que t'hagin semblat interessants, o també aquells que consideris negatius.



ORIENTACIONS PER A L'OBSERVACIÓ I INTERPRETACIÓ D'UNA PEL.LÍCULA

Cal tenir clara la trama argumental de la pel·lícula
  • Saber explicar el que hem vist i la successió d'esdeveniments que la pel·lícula ens ha mostrat.
Després hem de saber situar la pel·lícula.
  • Quan i on ha estat feta i quan i on passa el que ens mostra.
  • Quin temps i quin espai es veuen representats en la pel·lícula?
  • En quin moment i espai es produeix la pel·lícula?
Cal veure quins temes, problemes, qüestions tracta la pel·lícula?
  • Què ens diu sobre els temes que tracta, què ens vol mostrar d'aquests?
  • Observar com aquests temes es relacionen amb el temps i l'espai representat a la pel·lícula.
  • Tenir en compte des de quin punt de vista es tracten: de forma crítica, des de l'opinió personal, de manera descriptiva i distanciada, oferint diferents opinions i visions...
  • Podem relacionar les qüestions tractades amb situacions de la vida real o d'altres productes cinematogràfics, literaris, pictòrics que ja els hagin tractat... ?
Com se'ns expliquen aquests temes a la pel·lícula?
  • Quin tractament narratiu es dóna a aquests temes o a la història en general.
  • S'explica des d'una història concreta, una experiència personal d'un sol personatge, des de la seva biografia, mostrant un fet i el seu desencadenament, creuant l'experiència de diferents persones, mostrant la incidència del problema en diferents llocs,...
  • Quines situacions es van encadenant al llarg del film i com aquestes desgranen el tema?
Com es construeix la narració?
  • Quines estratègies de muntatge s'utilitzen?
  • Com és la relació que es planteja entre espais i temps?
  • Com s'empren les el·lipsis?
  • Com és el ritme narratiu? Varia al llarg de la pel·lícula?
  • Com s'utilitza la càmera: com a través d'ella se'ns mostren els llocs, els personatges i l'acció dramàtica?
  • Com definiríem l'estètica cinematogràfica per la qual opta el film?
Quins altres recursos visuals s'empren?
  • Referent als enquadraments, la composició, les angulacions
  • Com es tracta la part relativa a la fotografia: la il·luminació, el color.
  • Què podem dir dels espais? Quina importància i significació tenen?
Què podem destacar de la banda sonora?
  • Com és la música de la pel·lícula?
  • Podem relacionar la música amb l'estètica i temàtica del film?
  • Podem destacar la manera com s'utilitza la música en determinades situacions?
  • Tenen una presència destacable els sons en la banda sonora?
  • Com són els diàlegs de la pel·lícula?
Quin tractament es dóna als personatges que intervenen en les situacions?
  • Com són caracteritzats físicament i psicològica?
  • Com els podem contextualització, quina és la seva situació social, cultural, econòmica, personal?
  • Representen alguns estereotips, referents reals o ficticis?
  • Com valores la gestualitat i la interpretació?
  • Quin paper i significació tenen cada un dels personatges dins la pel·lícula?
  • Quines són les seves actituds, pensaments, canvis al llarg de la història, etc.?
Què t'aporta de nou i què consideres interessant?
  • T'està fent algun plantejament nou sobre un aspectes que ja coneixies?
  • Tracta i fa descobrir coses no conegudes per tu?
  • T'aporta alguna mena de coneixement que et permeti pensar en situacions reals o en la teva experiència?
  • Fa un tractament cinematogràfic que t'ofereix quelcom de nou, que és interessant respecte a les qüestions que tracta?
  • T'ha descobert quelcom de nou el tipus d'estètica cinematogràfica emprada?