Nous criteris de correcció
Estructura de l'examen
La prova consta de dos exercicis (núm. 1 i núm. 2). El primer exercici (núm. 1) és comú; el segon exercici (núm. 2) presenta dues opcions (A i B) de les quals l'alumne n'ha de triar només una.
Part comuna: Exercici núm. 1.
Consisteix a donar resposta a tres qüestions concretes de forma breu, per tal de demostrar els coneixements de caire històric, teòric, tècnic i l'ús de la terminologia apropiada de la matèria.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Part optativa: Exercici núm. 2.
Consisteix en donar una resposta de caràcter pràctic-teòric que demostri el nivell de reflexió i capacitat analítica sobre una part del currículum, a fi de valorar l'experiència que ha tingut l'examinand sobre els diferents àmbits de la matèria durant la seva formació en el batxillerat. La seva estructura és variable, pot ser una única qüestió o dividir-se en dues o tres qüestions, totes al voltant del mateix concepte teòric. Donat que l'exercici núm. 2 ofereix dues opcions a triar per l'alumne, aquestes opcions seran complementàries, és a dir, el contingut teòric de cadascuna d'elles serà diferent, per tal de donar a l'examinand la possibilitat real de tria de continguts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.
Exercici núm. 1.
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
- Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l'exercici.
- Correcta aplicació del llenguatge específic de la matèria.
- Correcta exposició i ordenació d'idees, jerarquia de conceptes, etc.
- Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l'entorn quotidià.
Exercici núm. 2.
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
- Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
- Correcta aplicació i fluïdesa del llenguatge específic de la matèria.
- Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
- Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.
- Capacitat imaginativa: la capacitat d’analitzar visualment la imatge.
- Capacitat deductiva i d’atenció en l’anàlisi:
- La comprensió d'allò que es demana.
- L'aplicació de conceptes visuals i audiovisuals.
- La justificació de les pròpies decisions.
Tant a les respostes de l’exercici 1 com de l’exercici 2, a més de text escrit es demanarà dibuixar. En aquest cas, es valorarà el procés de realització i la correcta execució dels dibuixos d’acord amb els següents aspectes:
Capacitat resolutiva:
- El dibuix, tot i que, segons sigui l’enunciat, pot tenir un grau d’esquematització elevat, ha de ser polit. Cal evitar línies imprecises i brutes o tintes planes que no ho siguin (llevat que es cerqui un efecte expressiu molt clar.)
- Es tracta de dibuixar de forma intel·ligible i que el dibuix sigui comprensible per si mateix. No s’acceptarà una explicació per escrit sobre que s’ha volgut dibuixar.
- En cas d’ombres, aquestes han de ser creïbles i coherents.
- La composició de l’enquadrament ha d’estar justificada.
- La tipografia ha de ser apropiada i s’ha d’entendre.
Capacitat imaginativa:
- La previsió de resultats.
- La capacitat d'establir interrelacions entre els diferents llenguatges de la matèria: text, so, imatge, moviments, etc.
- La capacitat d'analitzar visualment la imatge.
- La capacitat expressiva i comunicativa mitjançant les diferents tecnologies dins del context creatiu.
Capacitat deductiva i d'atenció:
- La comprensió d'allò que es demana.
- La planificació del treball.
- L'aplicació de conceptes visuals i audiovisual.
- La justificació de les pròpies decisions.
En el cas específic que la pregunta sigui dibuixar un guió il•lustrat caldrà tenir en compte el següent:
a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.
b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana):
a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.
b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana):
- Ordre de seqüència i pla.
- Dibuix (d’acord amb les especificacions generals).
- Tipus de pla (cal assenyalar-lo).
- Duració estimada del pla.
- Descripció de l’acció en text.
- Informacions complementàries com transicions, moviments, efectes diversos, etc.
Informació addicional de la matèria
Material per a l'examen de Cultura audiovisual
Es suggereixen diferents materials de dibuix de tècniques seques per a la part gràfica com:
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids
En els següents documents en format PDF trobareu un “Model de prova PAU” ajustat a l'actual estructura de l'examen, el “Llistat de pel•lícules” amb les 12 millors pel•lícules de la història del cinema i la Bibliografia d’aquesta matèria.
http://www.gencat.cat/economia/ur/doc_un/pau_cuau13jl.pdf
http://www.gencat.cat/economia/ur/doc_un/pau_cuau13jp.pdf